Felanmälan

Här följer information om hur du gör felanmälan för din lägenhet samt gemensamma utrymmen i föreningen

Obs! Alla felanmälningar ska ske till våra förvaltare och inte till styrelsen.

Felanmälan - Nabo

Föreningen anlitar flera förvaltare för att ta hand om våra fastigheter.

NABOsköter underhåll och reparation av våra fastigheter. Felanmälan - Nabo

NABO tar hand om alla ekonomiska frågor och medlemskap www.nabo.se

Parkando tar hand om garaget www.parkando.se 

KONE AB tar hand om våra hissar www.kone.com

Sickla Lås tar hand om våra lås https://sicklalas.secwise.com/

Vad kan felanmälas?

Felanmälan kan vara allt från ett rör som läcker, en lysknapp som inte fungerar eller en ytterdörr som inte går i lås. Det är viktigt att alla är uppmärksamma och påpekar fel i våra gemensamma lokaler för HSB så att det kan snabbt åtgärdas.

Vem betalar lagningen?

Fel i gemensamma ytor står föreningen för men i lägenheter står man själv för kostnaden då man själv ansvarar för allt inom sin lägenhets väggar.  Exempelvis så står man själv för kostnaden om man har spolat ned saker man inte får spola ned i toaletten. Men föreningen står för kostnaden ifall felet ligger stammarna.

HSB har även flera hantverkartjänster där man kan få hjälp med olika saker. Byta eluttag, justera element, proppar, och byta lampor.

Fel i sin egen lägenhet

Nedan följer exempel på kostnader som föreningen inte står för utan som debiteras medlem:

  • Stopp i vasken. Detta då det oftast beror på att man spolat ner exempelvis fett från när man lagat mat som under tid skapat ett stopp. 
  • Elementen behöver luftas då det inte kommer någon värme. Detta är något man förväntas kunna göra själv i sin lägenhet. Om man vill ha hjälp med detta så kommer HSB debitera en kostnad för att komma dit. Det är otroligt enkelt att lufta element och det finns många bra videos online om man inte vet hur. 
  • Mitt nätverksuttag fungerar inte. Då är det troligtvis handhavande fel då det inte är särskilt troligt att det är ett garantifel när det gått mer än 4 år sedan första inflytt. Det innebär att även den kostnaden kommer på boende om man vill utreda och byta ut. 

Detta är som sagt bara några exempel och med det vill vi göra det tydligare att man själv också kan komma behöva stå för kostnader vid felanmälan.

Fel i gemensamma utrymmen

Felanmälan i gemensamma utrymmen kan vara en lampa som inte fungerar, en spricka i en vägg, en entrédörr som inte går i lås eller en tvättmaskin som inte fungerar. Felanmäl allt ni märker av så att håller föreningen i bra form. Om ingen felanmäler, så kommer det aldrig bli löst!

Här felanmäler ni:

  • Felanmälan online: felanmalan.hsb.se
  • Kund- och medlemservice: 010 - 442 11 00 (Dagtid)
  • Jour: 08 - 695 00 00 (Utanför vanlig kontorstid och endast vid akuta fel som är fara för människa eller fastighet)

Lägenhetsnummer är olika i HSB och föreningen och Skatteverket

Tyvärr har Skatteverket, vi och HSB olika system för lägenhetsnummer för att krångla till det.

Skatteverket använder fyra siffror för lägenhetsnummer. Exempelvis 1508

Föreningen lägger till trapphusnummer innan, Exempelvis 3-1508
Vid kontakt med styrelsen så är det väldigt viktigt att du anger detta så att vi vet vem vi pratar med. Vi har 9 stycken olika 1508.

HSB använder enbart 4 st siffror men i ett annat format. Exempelvis lgh 3158
Vid kontakt med HSB så är det viktigt att adress och detta nummer anges. Men ange BRF-lägenhetsnummer också för säkerhets skull.

Detta innebär att när man kontaktar HSB så tar man bort bindestrecket och nollan. Här kommer några exempel:

  • 3-1508 blir vid kontakt med HSB 3158
  • 6-1409 blir vid kontakt med HSB 6149
  • 8-1109 blir vid kontakt med HSB 8119

För specifika gemensamma utrymmen ser det ut så här:

Garage, Trubadurvägen 3

Gemensamhetslokal, anslutning till Takterrassen på Trubadurvägen

5000

9999

Stora Tvättstugan: Trubadurvägen 3   9998
Lilla Tvättstugan: Trubadurvägen 1   9997
Cykelgarage: Armégatan 9A     9996
Spa: Trubadurvägen 3     9995
Takterrassen: Trubadurvägen 3     9994

För att göra det ännu mer tydligt så står första siffran står för numret på trapphuset. Här kommer en lista över vilka trapphusnummer vi har:

På vissa förrådsskyltar och system så står det även T innan, exempelvis T10-1001.

  • Epistelvägen 1B har trapphusnummer 1
  • Armégatan 11B har trapphusnummer 2
  • Armégatan 11A har trapphusnummer 3
  • Armégatan 9B har trapphusnummer 4
  • Armégatan 9A har trapphusnummer 5
  • Arvid Tydéns Allé 2 har trapphusnummer 6
  • Arvid Tydéns Allé 4 har trapphusnummer 7
  • Trubadurvägen 3 har trapphusnummer 8
  • Trubadurvägen 1 har trapphusnummer 9

Lägg ert specifika nummer (exempelvis 10-1001) på minnet, detta är viktigt vid all kontakt med oss.

Har ni några funderingar kring hur det fungerar kan ni kontakta HSBs medlemsservice på telefon under dagtid. 

Om ni har problem med HSB med något specifikt ärende så får ni jättegärna kontakta styrelsen.